Klarar din verksamhet en nedstängning till?

closed

De senaste åren har vi dramatiskt fått uppleva livets sårbarhet. Över en natt förändrades allt. Jag var på Mallorca i mars 2020. En veckas vandring i bergen med ett härligt gäng, där enda problemet var om de nya skorna skulle ge skav eller ej. Så smög sig verkligheten in i semester moodet. Proteinet, toapappret och andra basvaror började ta slut i den lilla byn där vi bodde. Vi googlade och såg att stadsministern höll tal om det kritiska läget och flyg eller flyg ställdes in. Timma för timma förvärrades situationen. Plötsligt fick vi ha krismöte istället för att planera kommande dagsutflykt. Frågorna var många: Skulle maten räcka? Skulle de som bokat nästa vecka komma ner? Var det möjligt att för oss bo kvar i huset en vecka till om vi inte kom hem med flyget?

I efterhand kan jag skratta åt vår naivitet – en vecka till?? Men hur skulle vi ens kunna ana att denna katastrof skulle pågå i över två år.  På flygplatsen drog de ner jalusierna till butikerna när vi gick förbi mot gaten. Ungefär som man drar snöret i Vasaloppet vid Mångsbodarna. Vi kom med i sista minuten från Mallorca – dagen därpå aviserade Spanien lock down. På oviss tid.  

På mitt kontor hörde jag hur mina kollegor fick mail från den ena uppdragsgivaren efter den andra som sa upp konsultkontrakten, på oviss tid. En vän arbetade för slottets alla utställningar. Under en dag gick han från överbelastad med jobb till 0 uppdrag. Tomt i boken. På oviss tid.

digital explosion

Digital explosion

För egen del var jag lyckligt lottad. Jag hade redan 2016 börjat ställa om min coachingverksamhet från att möta klienter live till att erbjuda digitala webbkurser i personlig utveckling. Den enes död, blir den andras bröd, brukar man ju säga. 2020 var året då mitt företag gjorde all time high. Den digitala dörren slogs upp med en smäll till alla. Företag som Zoom, Skype, Teams gick på knäna av anstormningen. För alla lärde vi oss kommunicera över nätet på några timmar. En explosionsartad utveckling som det annars skulle tagit tio år för att nå samma nivå, säger förståsigpåare.

Idag är all min konsultverksamhet helt digitaliserad. Jag har aldrig livekurser eller livecoaching, av den enkla anledningen att mina klienter får bättre resultat , jag tjänar mycket mer och kan nå många fler. Win, win för alla. 

Jag har haft människor i hela landet, ja, även i USA, Portugal, Österrike  som gått mina kurser. Kunder jag aldrig skulle nåt tidigare. Nu når jag ut med ett knapptryck. 

Framtiden är oviss. Mer oviss än under min levnadstid. Hur ser din verksamhet ut? Klarar den en oförutsedd händelse till där vi inte längre får ses? Eller vill du kliva in i den digitala framtid som redan är här? Styra dina egna beslut istället för att sitta i knät på den ovissa framtiden? Svaret är enkelt.  Egentligen är frågan inte om du ska börja digitalisera dina tjänser, utan när!

Ewa Wigenheim