5 saker som hjälper dig att lyckas med din webbkurs!

2000x1440 blogg

Många drömmer om att jobba med webbkurser. Få mer frihet, kunna bestämma sina egna arbetstider och få jobba med det som hjärtat brinner för och inte minst skapa sig en extra inkomst som rullar in.

Men vad krävs för att lyckas online då?

Det är en bra fråga som vi på MasterCourse kan besvara. Jag ska berätta för dig vad du måste kunna för att lyckas skapa en bra säljande webbkurs.

För att lyckas krävs det 5 saker:

1. Kompetens inom ditt område

Du kan säkert jättemycket om många olika saker, men nu ska du välja ut en sak som du känner att du behärskar, tycker är rolig och som kan vara ett ämne att dela med andra.

Det krävs inte att det är din yrkesroll, eller speciella examen, det räcker att det är något du brinner för och att du kan lite mer än många andra.

Det kan vara din hobby eller något som du faktiskt arbetar med idag, som du vill utveckla till en webbkurs. Du kanske redan har kurser i något ämne idag, fysiska, på plats som du skulle vilja göra en webbkurs av?

Du kanske är coach eller konsult av något slag och är trött på att behöva lägga så mycket tid bara på 1 person och 1 möte åt gången? Du vill bli mer effektiv.

Fundera ut var ditt hjärta ligger, vad brinner du för och vad skulle det passa att göra en webbkurs i, som skulle intressera många potentiella kunder.

2. Hur du praktiskt går tillväga

Du behöver praktisk kunskap om hur du faktiskt går till väga för att skapa en pedagogisk, snygg och säljande webbkurs. Det räcker inte att ”bara” göra en kurs. Det krävs så mycket mer ”behind the scenes” som kunden inte ser.

Kursen ska vara pedagogiskt uppbyggd, så det är lätt för kunden att lära sig utan att behöva störa dig för ofta om extrahjälp. Hur roligt det än är att jobba för sig själv så vill du ändå inte ha massor av efterarbete från dina elever. Men det undviker du om du gör rätt från början.

Att undervisa online kräver ett helt annat mindset än när man undervisar i ett fysiskt klassrum. Du måste fängsla dina deltagare utan att själv vara fysiskt närvarande och det gör du med en attraktiv kurs, både bildligt och innehållsmässigt. 

3.Teknisk kompetens

Var bygger man sin webbkurs? Det kan vara tekniskt utmanande att bygga en webbkurs om man inte gör rätt från början. 

Man väljer en plattform som är anpassade för webbkursproduktion med allt vad det innebär. Det är många saker som behöver finnas på plats för att det ska fungera smidigt när du börjar sälja din kurs. 

Du ska välja en plattform som erbjuder en snygg design för dina kurser. 

Den ska vara anpassad för din kunddatabas och kunna hantera dina kundlistor och mail som du skickar ut. 

Den ska kunna ta hand om videos, ljudspår och presentationer som du använder i ditt kursmaterial. Den ska även hjälpa dig med automatisering så det mest grundläggande kan skötas på automatik.

Inte minst ska den ha ett säkert betalsystem kopplat, så du vet att du får dina pengar och kunden får sitt kvitto. 

Hela systemet ska vara säkert så ingen kommer åt ditt material genom att dela eller ladda ner det. Förutom det du väljer att dina elever ska få tillgång till. 

4.Hitta din målgrupp

Du måste hitta din exakta målgrupp för din kurs, annars vet du inte vem du ska rikta dig emot när du ska sälja din kurs. 

Du har säkert en bild över vem din eventuella kund kan vara, vilket är en bra början, men det räcker inte. Du måste gå djupare ner och sortera ut vem din idealkund verkligen är. 

Vilket kön, ålder, intresse, etc… Det måste sedan brytas ner det för att du ska hitta dina idealkunder.

5.Marknadsföra och sälja din webbkurs

Det finns många vägar att gå när det gäller att få ut sin webbkurs. 

Du kanske redan har potentiella kunder idag, om du sen tidigare har ett kundunderlag. 

Du kanske jobbar med något och ser att dina kunder behöver ett komplement till det du redan lär ut.

Du behöver lära dig att bygga en organisk publik först, så du sätter ditt namn som expert inom ditt område. En snygg marknadsföringssida är ett ”must have”. En hemsida är bra att ha, för att synas och enkelt för folk att hitta dig och dina tjänster. 

Att skapa en inbjudande facebooksida är bra, där kan du bjuda in alla dina facebookvänner så de ser vad du jobbar med och kan interagera med dig. 

Om du finns på LinkedIn så kan du börja posta inlägg om dina tjänster och bygga nya kontakter. 

Ja, det finns massor av sätt att jobba på som till en början inte behöver kosta skjortan. 

Men först måste man ha en kvalitativ produkt som håller för försäljning i många år. Vissa uppdateringar kanske man måste göra, men gör man rätt från början så krävs det minimalt med arbete för att hålla igång sin kurs under lång tid.

Inte minst Ta hjälp! 

_2000x1440 blogg

Vi tror ofta att vi ska klara allt på egen hand. Det gör vi inte om vi inte har kunskaper och erfarenheter sen tidigare. 

Fallgroparna kan vara många på vägen till att lyckas, därför ska man göra det man är bra på och ta hjälp med det man är mindre duktig på. 

Har du kompetens på alla dessa punkter så är jag den första att gratulera🎉 

Men har du kommit igång att bygga din kurs än? Vad väntar du på? 

Du är expert på ditt område och vi är experter på att paketera dina kunskaper. 


Funderar du på att göra en webbkurs men vet inte riktigt.... Bolla dina ideér med oss ⚽️

Vi på MasterCourse finns här för att hjälpa dig att komma ur ekorrhjulet och skapa mer fri tid⏳och ett extra flöde i kassan såklart💰

Tryck på länken och boka en tid för ett GRATIS samtal idag! 

GRATIS >> Boka samtal idag>>>

Gunita Gustavson, mentor på MasterCourse 🌼

Gunita signatur

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!