Vad vi kan lära av Taylor Swift

photo-1548778052-311f4bc2b502

Pandemin öppnade varenda digital dörr - till alla. Plötsligt såg jag min 86 åriga mamma sitta och instruera sin 89 åriga kusin i Facebook. Det var ju det enda sättet vi kunde mötas då.

Även om vi gillar att mötas och att det finns en trend som säger att irl-mötet sägs komma tillbaka - så är det digitala sättet att kommunicera och överföra kunskap här för att stanna. Den bistra sanningen, eller möjligheten, är att alla som säljer tjänster idag måste ha en digital produkt för att överleva i sin verksamhet. Då gäller det ju att välja rätt digital produkt så du inte låser upp ditt liv mer och bara tjänar måttligt. Vi kan faktiskt ta lärdom av artister som Taylor Swift, hur då tänker du?

Vi som jobbat med webbkurser i många, många år, ja, innan folk knappt visste vad webbkurser var, vet ju vilket fantastiskt media det är. Om man gör på rätt sätt och inte skänker ut kunskap på t ex Facebook live eller zoom-möten där man ändå måste sitta i sändning live.

Storheten med en webbkurs är ju att du spelar in dina lektioner - en gång.
Lägger dom i en kursportal som du abonnerar på (ja en bra sådan, inte någon skit).
Gör inställningarna i kursportalen så att när en kund köper din kurs, så kickar den igång automatiskt och rullar ut i den takt som du bestämmer.
Vips så har du ett maskineri som sköter sig själv - utan din fysiska medverkan.
Och det coola är ju att man kan sälja samma kurs om och om igen, utan att du behöver göra något mer.

Du kan jämför med en skivinspelning. Där spelar ju artisten in låten en gång i en studio. Sparar det på en skiva, ett band eller, som idag, digitalt och lägger det på Spotify och kan nå hela världen. Vips så har de ett maskineri som sköter sig själv utan deras medverkan.

Visste du att Taylor Swift i maj 2021 hade sålt 114 miljoner album? Bland annat blev hon första kvinna att ha fyra album på Billboardlistan 2023 samtidigt, samt första kvinna att inneha samtliga platser på Billboards topp-10 lista samtidigt. Helt sjuk bra! Hur är det möjligt? Jo, hon stod i en studio, spelade in sina låtar, pressade dom till album eller la på Spotify så hela världen kunde lyssna - samtidigt! När som helst! Var som helst! Inte hade hon kunna nått sådana framgångar genom att bara turnera och möta sina fans live. Vem hade kommit om ingen hade hört henne?

Skivbranschen fattade ju sättet att spela in så att de kunde duplicera materialet och nå många, redan i början på 1900-talet. Så man kan ju undra varför har det tagit så lång tid för konsult/coachingbranschen att göra samma sak. Kanske för att vi trott att man måste träffa en klient eller kund öga mot öga för att ge kvalitet?

Nu vet vi att det är tvärt om. När en människa kan repetera kunskapen, dvs titta på samma lektion om och om igen, det är först då som lärdomarna blir verkningsfulla. Precis som med en låt, man lär ju sig inte texten första gången man hör den. Inte hade Swift sålt slut arena efter arena om ingen visste vem hon var? Och ingen som går på konserterna har ju träffat henne personligen. Alltså behöver man inte möta dig som säljer tjänster live heller.

Repetition är ju kunskapens moder och det räcker oftast inte att höra en ny kunskap en gång. I en webbkurs kan man ju titta på innehållet hur många gånger som helst. Alltså lär sig kunden eller klienten ofta mer än om man träffas live. Åtminstone inom vissa områden, och de områdena är oändliga.

Taylor Swifts karriär började med en låt på en skiva. Din digitala karriär börjar med en digital lektion. Same same but different!

//Ewa Wigenheim