photo-1620908615466-3a18a19991e8

Lita tankar om hur vi tänker.

📈 Trenden är ju att vi säljer och köper allt mer produkter och tjänster online. Alltså måste alla företag både kunna sälja och leverera sina tjänster via nätet för att hänga med.

📌 Men inte bara det. För att sticka ut i konkurrensen måste det man producerar hålla en hög kvalitet, både innehållsmässigt och teknikmässigt. Och det ska kännas att produkten är genuin, ärlig och skapad utifrån gedigen kunskap och känsla. 

💙 Så brinn för det du gör, och låt aldrig pengar vara den främsta motivationen. När din passion och kvalitet lyser igenom, kommer framgången av sig själv. 

De fyra första stegen 

Din guldgruva ligger i VAD du lär ut och vilket VÄRDE det ger dina kommande deltagarna. Samt HUR du lägger upp kursinnehållet. Tekniken kommer sedan.

1. Vad är din grej? 

Alla affärsidéer startar med att någon vill dela en kunskap eller hittat ett sätt som förenklar eller förändrar människors liv. De flesta affärsidéer utgår från väl beprövade koncept, men man gör det på ett annorlunda sätt, eller sitt eget sätt. 
När du gör en webbkurs måste du ha ett tydligt ämne och en tydlig inriktning på det ämnet för att någon ska förstå vad det är de ska köpa av dig och vad som skiljer dig från andra. 

Fråga dig själv på följande:
Vad är min grej? Vad brinner jag för? Vad är mitt ämne? Vad är min inriktning inom detta ämne? Vad skulle jag kunna lära ut i en webbkurs? Vad vill jag bidra med till världen? 

När du har detta klart för dig kan du göra en fantastisk webbkurs. Är du det minsta osäker så får du lära dig förfina din kursidé i  första modulen i MasterCourse Build. 

2. Kursstruktur

Tänk att du kommer in i ett klassrum. Där sitter 30 förväntansfulla elever ivriga att få lära av dig. Vad skulle du lära ut? Svaret på det är din kursidé. 
Därefter ska du ställa dig frågorna: HUR ska jag lära ut detta? VAD av allt jag kan ska jag ta med? Hur avgränsar jag? I vilken ordning kommer lektionerna? Ska det in övningsmaterial? Hur vill jag förmedla kunskapen? Video, text, ljudfiler osv.

Skillnaden mellan en digital kurs och en du gör i ett klassrum är ju att dina elever nu inte kan räcka upp handen och fråga dig. Materialet måste stå för sig själv och ska kunna genomföras utan din medverkan. Därför är den kursstruktur du skapar avgörande för kvaliteten på din webbkurs. Det är också den röda tråd som du kommer att följa under hela din produktion. Utan kursstruktur kan det spreta lite hur det vill. 

Fråga dig själv på följande:
Vet jag hur jag gör en kursstruktur för en digital kurs? Kan jag de 4 olika lektionsformaten som varje webbkurs är uppbyggd av?  Har jag bestämt vad som blir resultatet av min kurs?  

Kursstruktur är en viktig del i ditt arbete och lägger grunden för din produkt. I MasterCourse build får du steg för steg jobba dig fram till ett gediget upplägg innan du börjar din produktion. 

3. Lektionsinnehållet

Har du funderat över vad det är som gör att du fastnar för ett TV program och stannar kvar i en timma ibland? Det är hur programmet pedagogiskt är upplagt, hur man  förmedlar ett manus  och bildmaterial samt  vilka cliff-hangers som är inlagda. Det är en speciell teknik.  

När du skapar innehållet i dina lektioner ska du tänka på samma sätt. Dina elever ska fångas in i din berättelse och stanna kvar så de gillar det du lär ut. Här är pedagogiken och den röda tråden helt avgörande. En lektion ska leda till nästan för att bli till en helhet som leder till ett resultat.

När du skrivit manus är nästa steg att producera kursmaterialet och göra det till digitala lektioner, anpassade för att lägga in i en professionell kursportal. 

Hur du bygger lektionståget till ett kvalitativt material som folk gillar är något vi lägger extra kraft på att lära ut i MasterCourse build.

4.  Tekniken/kursportalen

Många stirrar sig blinda på vilken teknik man ska använda för att göra en webbkurs och glömmer stegen ovan. Men det spelar ingen roll hur bra kursportal du än väljer, om ditt innehåll inte håller måttet. Det är därför vi är så noga med att hjälpa dig göra en superfin kurs i de första modulerna. 

Sedan ska ditt arbete läggas in någonstans. Då är såklart valet av kursplattform viktigt. Du ska inte behöva fundera själv över vad du behöver för att driva en framgångsrik kursverksamhet online. Det är för många steg för att fatta innan man gjort det. Men väljer man ett etablerat företag som bara jobbar med att hosta webbkurser - ja då har dom ju tänkt åt oss och det blir liksom rätt. 

Vi lär dig Simplero, av den enkla anledningen att det är ett gediget företag med tusentals användare världen över, de lägger stora summor på utveckling, har en fantastisk support och portalen innehåller alla de delar man behöver för att få snurr på sin digitala verksamhet. Akta dig för nystartade företag för du anar inte vad det kostar att utveckla och lägg heller inte ditt dyrbara material hos någon som tar procent på det du säljer. Det finns mycket bättre sätt som vi lär ut. 

I MasterCourse build lär vi dig hantera och administrera din kurs i Simplero. Målet för oss är att du ska kunna göra detta själv i framtiden utan vår medverkan. 

5. Snabba cash? Köp hellre en lott. 

Idag kryllar det av företag som utlovar dig snabba cash genom olika onlineverksamheter. Många vittnar om hur de själva tjänat storkovan på bara några dagar. Bara du köper deras kunskap kan du göra samma sak och få klirr i kassan.  Men försök då koppla på ditt kritiska tänkande: Om det låter för bra för att vara sant - då är det nog inte sant. 

Vi kan ärligt säga att vi dragit in många miljoner på våra egna webbkurser. Men inte utan hårt arbete. Inte utan en gedigen kursidé. Inte utan att spenderat timmar med att producera bra material. Inte utan att lagt ner pengar på marknadsföring. Inte utan att förstå att det är långsiktighet som gäller. Men gör man det - då finns alla möjligheter att skörda i den digitala trend som är här för att stanna. 

Det är vårt "know how" som kommer av åratal av erfarenhet som du får ta del av i MasterCourse. Och följer du det vi lär ut så har du alla möjligheter att även du tjäna pengar på din kunskap.