MasterCourse - Sänd webinar med WebinarJam!

I denna kurs kommer vi att lära dig använda WebinarJam, som är en ledande plattform för webinarier med över 50 000 användare världen över.

Med WebinarJam kan du arrangera och genomföra webinarier på ett kraftfullt och professionellt sätt. Plattformen har en mängd funktioner som livechatt, skärmdelning, presentationsvisning och möjlighet att ha flera presentatörer samtidigt.

Dina deltagare kan se dig, men du kan inte se dem, vilket ger dig fullständig kontroll över presentationen. Dessutom kan programmet hantera tusentals deltagare i realtid utan att tumma på prestanda.

MasterCourse - Sänd webinar med WebinarJam täcker hela processen från att skapa ett konto, och lägga upp ett evenemang till framförande och sändning i realtid.

En användarlicens för WebinarJam ingår ej i denna kurs utan tillkommer

Mallar till webbsidan (2)

MasterCourse - Sänd webinar med WebinarJam

Kursen består av 14 videolektioner. Där vi steg för steg hjälper dig att sätta upp ett webinar i WebinarJam fram till livesändning.  

Kursinnehåll

När du är redo för att sända ett webinar så har du ju redan en mängd uppgifter klara. Du vet vad du ska prata om, en rubrik på ditt webinar, vad din ambition är att sälja. vem du vill nå osv. I denna lektion hjälper vi dig  med hur du ska  sammanställa dessa grunduppgifter så du hamnar rätt när du bygger anmälningssidor etc. 

I denna lektion får du öppna ett konto i WebinarJam och göra grundinställningarna för ditt första livewebinar.

  • Lägga in en text till GDPR

  • Lägga in en presentatör

  • Ställa in en tid då du ska sända ditt webinar.

Du får hjälp med att välja abonnemangsform, denna kostnad är ej inkluderad i kursavgiften. 

För att delta i ett webinar måste deltagaren registrera sig genom att lämna sin e-post på en anmälningssida, även känd som registreringssida eller landningssida i WebinarJam. Denna sida är avgörande iom du ska få några deltagare eller ej. Informationen måste vara lockande och erbjuda tillräckligt med värde för att din målgrupp ska vilja registrera sig. I den här lektionen kommer vi att gå igenom hur du skapar innehåll som engagerar din målgrupp och övertygar dem att anmäla sig.

I denna lektion får du hjälp med att skapa en anmälningssida i WebinarJam och lägga in den information du skrev i förra lektionen. Du får exempel och mallar. 

När någon anmäler sig så måste personen få ett bekräftelsemail med inloggningslänkar. Detta ska gå ut automatiskt. Deltagaren ska också få påminnelser innan webinaret och uppföljningsmail efter. I denna lektion får du lära dig att dels hur du ska skriva mail och dels hur du ska lägga in mailsekvensen i WebinarJam så att det automatiskt sänds ut i rätt tid. Du får också se var du hittar reprislänkar. 

I denna lektion får du lära dig hur du skriver ett erbjudande, dvs det du vill sälja i webinaret. Hur du lägger in länkar till erbjudandet och bilder. Samt hur du laddar in en slide-presentation (ex powerpoint) i ditt webinar. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec placerat, ipsum ac auctor ornare, nunc ligula scelerisque eros. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec placerat, ipsum ac auctor ornare, nunc ligula scelerisque eros.

I denna lektion går vi igenom vilken utrustning du behöver. Och vad du inte behöver. Du får också tips på hur du gör ditt framförande på bästa sätt. Detta är kanske den läskigaste delen av att sända ett webinar. Men med rätt förberedelser så kommer det gå fint!

Detta avsnitt handlar om livesändningen!


Nu kommer vi till ett spännande moment och du är nära att köra live. Du får lära dig alla inställningar i liverummet och lära dig liverummets alla moment. Samt kontrollera de dokument du laddat in som erbjudande och presentation. 

Bästa sättet att förbereda sig är att göra en RUN A TEST sändning, det vill säga ett testwebinar med deltagare. Vi går igenom steg för steg hur du startar ett testwebinar och kör live för ett urval av deltagare. 

För att underlätta din webinarprocessen behöver du ha koll på några viktiga länkar. I denna lektion får du en lathund:  

  1. Länk till anmälningssida: Denna kan du använda på din hemsida, i grupper för sociala media, i Facebook annonser. I syfte att få deltagare till ditt webinar.  

  2. Webinar-länk: Tar deltagare direkt till live-sessionen.

  3. Din länk till liverummet för presentatören. . 
  4. Reprissändning: Till de som missade webinaret eller vill se det igen.

I denna lektion får du göra en sista kontroll för att säkerställa att alla steg i uppbyggnaden av webinaret är korrekt genomförda. Se till att du har laddat upp ditt erbjudande på rätt plats, att din webinarpresentation är korrekt inlagd och att anmälningssidan innehåller rätt information med mera. Detta  är det sista steget innan du är redo att köra igång och leverera en fantastisk webinarupplevelse!

När du har sänt ett webinar registreras statistik. I denna lektion lär vi dig var du hittar informationen i WebinarJam. Du kan exempelvis läsa av hur många som deltagit på ditt webinar, vilka de är, hur länge de stannade, hur många som sett reprisen osv. Vi visar hur du kan ladda ner kundlistor i olika format för efterbearbetning. 

Vad är nyttan med att sända ett webinar?

Webinar har en mängd fördelar,  både för dig som presentatör och för dina deltagare.  Här är några av dem:

  1. Stor räckvidd: Webinarer gör det möjligt att nå en stor publik, över hela världen faktist, oavsett var du eller deltagare befinner er. Detta eliminerar geografiska begränsningar och öppnar upp för en bredare publik.

  2. Kostnadseffektivitet: Att arrangera ett webinar är oftast billigare än att arrangera ett fysiskt evenemang. Det finns inga kostnader för lokalhyra, resor eller boende för varken arrangörer eller deltagare. Dock måste du ofta abonnera på ett webinarprogram för att kunna sända. Men den kostnaden är liten i jämförelse. 

  3. Tidsbesparing: Deltagare behöver inte spendera tid och resurser på att resa till en fysisk plats för att delta i evenemanget. Detta sparar tid och gör det mer bekvämt för alla inblandade.

  4. Interaktivitet: WebinarJam erbjuder interaktiva funktioner som chatt, frågesessioner . erbjudande och omröstningar, vilket möjliggör ett engagerande och interaktivt evenemang.

  5. Insamlad data: Genom att köra ett webinar samlar du in värdefull data om deltagarna, som e-postadresser,   interaktion under evenemanget och svar på omröstningar eller undersökningar. Denna data kan sedan användas för att förbättra framtida evenemang och/eller för marknadsföringsmål.

  6. Flexibilitet: Webinarer kan enkelt spelas in och göras tillgängliga för deltagare att titta på i efterhand. Detta är särskilt fördelaktigt för personer som inte kunde delta i realtid eller för deltagare som vill återbesöka viktig information.

  7. Expertisdelning: Genom att hålla webinarer kan du som expert dela med dig av din kunskap och bygga ditt eget personliga varumärke. '

  8. Direktförsäljning: När du delat din kunskap i ett webinar är viljan att köpa dina produkter eller tjänster betydligt högre än om du bara presenterar något på din webbsida. Du kan få 5-10% konvertering av antal deltagare, vid varje webinartillfälle.